Producătorul italian Quercetti fabrică jucării de peste 60 de ani. Totul a început o dată cu viziunea, dar mai ales ambiția fondatorului, Alessandro Quercetti, oferind jucării pentru copii care, înainte de toate, se adresează nevoilor lor firești de dezvoltare.
Anul acesta cei de Quercetti au venit cu o noua colecție, Play Montessori, conceput pentru a dezvolta copiii conform metodelor Montessori.
Ideea de bază a metodei Montessori este de a ajuta copiii să se ajute singuri. Metoda Montessori este un sistem educațional dezvoltat de Maria Montessori bazat pe observațiile sale științifice privind procesele de învățare și pe intuiția sa potrivit căreia baza oricărei metode educaționale ar trebui să fie spontaneitatea copiilor, ei fiind predispuși din fire la învățare dacă sunt lăsați să se exprime liber.

Beneficiile educaționale ale jucăriilor Quercetti
Fiecare jucărie Quercetti a fost concepută pentru a dezvolta copiii conform metodelor Montessori, fiind indicate abilitățile principale pe care copiii le deprind prin folosirea corectă a jucăriilor.
Urmărind obietivele directe și indirecte ale materialelor Montessori folosite în școli, jucăriile din seria Play Montessori sunt asociate cu abilități care pot fi dezvoltate prin joaca de acasă.
Copiii se nasc cu un talent pentru învățare și trebuie lăsați să exploreze singuri lumea și să cunoască lumea prin simțurile lor. De aceea numim jucăriile care dezvoltă îndemânarea manuală (și implicit inteligența) jucării senzoriale.
Prin folosirea mâinilor copiii învață, înțeleg, simt și își dezvoltă imaginația. Ei exersează în același timp. Prin apucarea unui obiect tridimensional ei își dezvoltă mușchii încheieturii ceea ce îi va ajuta în faza de învățare a scrierii cursive.
Părinții și educatorii trebuie să-i observe și să-i lase să se desfășoare, pregătind corespunzător mediul în care pot învăța prin asigurarea materialelor didactice corespunzătoare. Aceste materiale vor fi concepute conform nevoilor specifice ale copiilor.
Majoritatea jucăriilor Quercetti sunt concepute bazându-se pe elementele specifice metodei Montessori, astfel sunt folosite în multe școli. Nu produc sunete, lumini și nu sunt electronice, nu conțin elemente care pot distrage atenția copiilor. Prin urmare, ei se pot concentra la maxim pe învățare.

Etichete cu care sunt prevăzute jucăriile Quercetti cu privire la beneficiile educaționale
- Motricitatea fină
- Dezvoltare cognitivă
- Coordonare ochi-mână
- Dexteritate manuală
- Abilități motorii pentru învățarea scrierii
MOTRICITATEA FINĂ
Implică orice mișcare a degetelor, mâinii și încheieturilor. Este importantă exersarea acestor mișcări de la o vârstă fragedă pentru perfecționarea mișcărilor. Aceste exerciții dezvoltă și alte abilități precum atenția, concentrarea și lucrul manual.
DEZVOLTAREA COGNITIVĂ
Jucăriile din seria Play Montessori contribuie la dezvoltarea intelectuală a copiilor. Prin joacă, copiii își dezvoltă cunoștințele și abilitățile psihice.
DEZVOLTAREA LIMBAJULUI
Dezvoltarea limbajului începe încă de la naștere și este perfecționat cum copiii cresc, astfel este important să vorbim cu ei în mod clar. Prin intermediul exersării corecte copiii vor înțelege și vor începe să formeze fraze corecte, învățând natural folosirea limbajului.
DEZVOLTAREA SENZORIALĂ
Pentru copiii cu vârstele cuprinse între 0-6 ani, cele 5 simțuri sunt ”poarta” către învățare. Maria Montessori le numea ”perioada senzitivă” și trebuie exploatate la maxim în primul rând în mediul de acasă. Atingerea diferitelor forme și suprafețe, mirosul, gustarea, a simți diferite greutăți și temperaturi…toate aceste activități contribuie la dezvoltarea completă a copiilor și se regăsesc la jucăriile Quercetti.

DEXTERITATE MANUALĂ
Folosirea corectă și dezvoltarea mâinilor-degetelor-încheieturii sunt considerate un aspect de importanță fundamentală în metoda Montessori și contribuie la dezvoltarea conexiunilor la nivelul creierului. Aceste abilități pot fi stimulate prin activități manuale și jocuri variate de la o vârstă fragedă. Sunt în strânsă legătură cu dezvoltarea coordinării ochi-mână și a abilităților de învățare a scrierii.
CREATIVITATEA
Este un aspect foarte important în creșterea copiilor, încurajându-le să creeze, să facă diferite lucruri, să construiască, să modifice și să inventeze, prin folosirea mâinilor, a imaginației și a ideilor. Îi ajută să se exprime, să dezvolte o încredere în sine și să le îndemne să facă lucrurile independent.
LOGICA ȘI RAȚIONAMENTUL
Jocul ajută copii la învățarea organizării și a ordinii. Este o activitate complexă însă foarte importantă în dezvoltarea și creșterea copiilor.
LOGICA ȘI DEPRINDERILE MATEMATICE
În afară de înțelegere, copiii trebuie să învețe să comunice în mod eficient informațiile pe care le primesc și trebuie să dea explicații raționale, conectând diferite subiecte.
ABILITĂȚI PENTRU ÎNVĂȚAREA SCRIERII
Principala ”unealtă” în învățarea scrierii cursive și frumoase este mâna. Astfel, este foarte important să exersăm de la o vârstă fragedă. Prin joacă, copiii trebuie să facă mișcări specifice pentru dezvoltarea acestei abilități.
ABILITĂȚI PENTRU DEZVOLTAREA RAȚIONAMENTULUI SPAȚIAL
Care sunt obiectele din împrejurul nostru? Cum sunt organizate? Unde sunt obiectele și care sunt persoanele? Ar trebui să fie acolo sau nu? Aceste concepte sunt foarte importante însă pot fi înțelese mai greu, trebuie dezvoltate atât prin experiențele vieții de zi cu zi cât și prin jocuri și jucării simple și distractive.

LATERALIZARE
Cunoscut de obicei sub conceptul de organizare, în timpul copilăriei, a asimetriei funcţionale a corpului uman din partea dreaptă sau stângă, lateralizarea este strâns legată și de orientare, dezvoltarea abilităților motorii spațiale, dezvoltarea limbajului, citirii, desenării și de conștientizare a corpului copilului prin dezvoltarea sistemului nervos și prevalența unei emisfere a creierului. Este legată deasemenea de dezvoltarea coordinării ochi-mână.
DEZVOLTAREA OCHI-MÂNĂ
Este fundamentală în învățarea scrierii și altor activități zilnice. Poate fi descrisă și ca abilitatea de a folosi ochii și mâinile în același timp pentru a coordina mișcările noastre, a înțelege distanța și a organiza spațiul, etc.
ABILITĂȚI PENTRU DEZVOLTAREA INTERACȚIUNII
Aceste abilități se referă la activitățile de conectare a imaginilor, obiectelor, persoanelor și conceptelor între ele. În timpul copilăriei la copii se pot dezvolta aceste abilități prin jucării tangibile care reprezintă situații, locuri și persoane în timpul activităților zilnice.
ABILITĂȚI PENTRU ÎNVĂȚAREA CITIRII
Acestea reprezintă o curiozitate graduală, deseori spontană în privința sunetelor și literelor. Începem să le căutăm în cuvintele din obiectele ce ne înconjoară, în numele membrilor de familie, a animalelor favorite, etc. Ne putem juca cu sunetele și literele împreună cu părinții, cu frații, acasă sau în mașină. Copiii învață să citească pentru că vor nu pentru că trebuie să învețe, această motivare este una dintre bazele principale ale metodei Montessori.
AUTOCORECTAREA
Acordarea șansei de a se autocorecta este o caracteristică fundamentală a metodei Montessori. În școlile Montessori materialele didactice indică copiilor că au greșit și acest pas este foarte important spre autonomie și independență. Trebuie să facă parte din jocuri și jucării.
STRATEGIE ȘI GÂNDIREA CRITICĂ
Înseamnă folosirea minții pentru a gândi, analiza, a înțelege și a rezolva. Este o abilitate fundamentală care se dezvoltă prin metoda Montesorii, pentru a învăța copii să decidă, să aleagă. Îi ajută să fie liberi și independenți, să își adreseze întrebări, să rezolve probleme, să nu aștepte răspunsuri, etc.
ÎNVĂȚAREA LEGĂTURII DINTRE CAUZĂ ȘI EFECT
Ajută copiii să înțeleagă relația dintre acțiunile lor (cauza) și lumea ce îi înconjoară (efectul), precum și între lucruri în general. Acest lucru trebuie descoperit timpuriu și înțelegerea acestei relații îi ajută să înțeleagă lumea.
REZOLVAREA PROBLEMELOR
Această abilitate este strâns legată de gândirea critică. Este important să lăsăm copiii să se confrunte cu problemele întâmpinate și să încerce să le rezolve. Acest lucru începe cu ”simpla” dificultate la nivelul a jucăriilor și a jocurilor.
GÂNDIREA COMPUTAȚIONALĂ
Este deasemenea o abilitate legată de gândirea critică și soluționarea problemelor, ajutând copiii să-și dezvolte abilitatea de a analiza o problemă și de a o soluționa într-un mod rațional, în faze graduale până ajung la o soluție. Îi ajută și în dezvoltarea atenției și a concentrării.
Distracție plăcută și spor la învățat!

Leave a reply